Introductie: Het waargebeurde verhaal achter de film Casino
De film Casino uit 1995 met Robert De Niro, Joe Pesci en Sharon Stone is een van de bekendste films die het mobiele leven in Las Vegas in de jaren 1970 en 1980 portretteert. Hoewel de film een fictief verhaal vertelt, zijn de meeste personages en gebeurtenissen gebaseerd op echte mensen en voorvallen uit die tijd. De film laat zien hoe de maffia Las Vegas langzaam overnam door het infiltreren van de casino’s en vakbonden. Achter de schermen was er een wereld van hebzucht, verraad en geweld.
Casino is geregisseerd door Martin Scorsese en gebaseerd op het boek Casino: Love and Honor in Las Vegas van Nicholas Pileggi. Pileggi had vrienden in gemeen met de echte gangsters waarop de film gebaseerd is, zoals Frank “Lefty” Rosenthal en Anthony “Tony the Ant” Spilotro. Hij kon daardoor veel research doen naar hun levens en de gebeurtenissen in Las Vegas in die tijd.
In dit artikel onderzoeken we de waargebeurde verhalen en mensen die de basis vormden voor deze fascinerende inkijk in de maffiawereld van het oude Las Vegas.
De belangrijkste personages waren gebaseerd op echte mensen
Casino draait om twee hoofdpersonages die gebaseerd zijn op echte figuren uit de maffiawereld van Las Vegas. Ace Rothstein, gespeeld door Robert De Niro, is gebaseerd op Frank “Lefty” Rosenthal. De neurotische maffiabaas Nicky Santoro, gespeeld door Joe Pesci, is gebaseerd op het beruchte maffialid Anthony “Tony the Ant” Spilotro.
De vrouw van Ace, Ginger McKenna, gespeeld door Sharon Stone, is gebaseerd op Geri McGee, de echte vrouw van Lefty Rosenthal. De nauwkeurige weergave van deze drie personages en hun onderlinge relaties vormt de basis voor het verhaal in Casino.
Frank “Lefty” Rosenthal: De echte inspiratie voor Sam “Ace” Rothstein
Frank Rosenthal, bijgenaamd “Lefty” vanwege zijn talent voor honkbal, groeide op in Chicago en had nauwe banden met de maffia aldaar. In de jaren 1960 verhuisde hij naar Las Vegas om daar de activiteiten van de maffia uit te breiden naar de casino’s en gokindustrie.
Rosenthal begon als een illegale bookmaker die goklijnen verspreidde aan de casinos op de Las Vegas Strip. Uiteindelijk kreeg hij een officiële baan als directeur van de Stardust, Fremont en Hacienda casinos, die stiekem werden gerund door de maffia. Rosenthal introduceerde innovatieve methodes om de winstgevendheid van deze casinos te verbeteren.
Net als zijn tegenhanger Ace Rothstein in de film, had Rosenthal een reputatie voor zijn korte lontje. Hij was extreem veeleisend en perfectionistisch en duldde geen fouten van zijn werknemers. Rosenthal was ook paranoïde over zijn veiligheid en overleefde verschillende moordaanslagen.
De film weerspiegelt de obsessie van Rosenthal met het runnen van een sluitende operatie en zijn pogingen om zijn turbulente privéleven gescheiden te houden van zaken. Dit faalde uiteindelijk net als bij Ace Rothstein, met fatale gevolgen.
Geri McGee: De echte inspiratie voor Ginger McKenna
Gerry McGee was een stripper en callgirl die in Las Vegas werkte toen ze Frank Rosenthal ontmoette in de jaren 1960. Ze trouwden in 1969. Geri stond bekend om haar schoonheid en ze werd een steeds belangrijker contactpersoon tussen de maffia en de politiek in Las Vegas.
Net als haar filmtegenhanger Ginger McKenna in Casino worstelde Geri met verschillende verslavingen, waaronder cocaïne, alcohol en valium. Haar stormachtige huwelijk met Rosenthal werd gekenmerkt door overspel en mishandeling van beide kanten.
Uiteindelijk vroeg Rosenthal de scheiding aan vanwege Geri’s verslavingen, maar hij bleef haar ondersteunen financieel. Geri probeerde zelfmoord te plegen in 1981 en overleed uiteindelijk aan een overdosis in 1982 op 46-jarige leeftijd.
De tragische afgang van Geri McGee is zeer accuraat geportretteerd in de film, inclusief haar fatale verslavingen en haar moeizame relatie met de maffiawereld waarin ze terechtkwam.
De Stardust, Hacienda, Fremont en Marina: De echte casinos gerund door Frank Rosenthal
Hoewel de film Casino zich voornamelijk afspeelt in het fictieve Tangiers casino, zijn hierin diverse echte casinos uit die tijd gecombineerd.
Rosenthal runde in werkelijkheid de Stardust als eerste. Dit casino werd in 1958 geopend en was destijds het grootste casino in Las Vegas met de grootste neonreclame ter wereld. Rosenthal zorgde ervoor dat de Stardust een belangrijke troef werd voor de maffia dankzij zijn innovatieve management.
De Argent Corporation, een maatschappij die in handen was van de maffia, kocht ook de Fremont, Hacienda en Marina casinos op, die eveneens onder Rosenthal’s leiding kwamen te staan. Hij runde deze casinos volgens dezelfde methoden als de Stardust met veel succes.
De film gebruikt de Tangiers als een samenvoeging van de Stardust en andere casinos om de macht en rijkdom die Rosenthal daar genoot te symboliseren. De Tangiers is net zo’n geldmachine voor de maffia als de echte casinos destijds.
Het Tangiers: Het fictieve casino gebaseerd op de Stardust
Het Tangiers casino is waar het grootste deel van de film Casino zich afspeelt. Dit fictieve casino is duidelijk gemodelleerd naar Rosenthal’s Stardust casino, inclusief het uiterlijk en design.
Net als de Stardust staat het Tangiers bekend als het meest winstgevende casino van Las Vegas, dankzij de meedogenloze efficiency van directeur Sam “Ace” Rothstein. Het casino heeft dezelfde glamour en grandeur als de Stardust in zijn hoogtijdagen destijds.
Ook de manier waarop de maffia het Tangiers casino subtiel overneemt, weerspiegelt hoe de Stardust en andere casinos infiltreerden. De film laat zien hoe de maffia uiteindelijk een onzichtbare greep kreeg op Las Vegas door hun controle over de vakbonden en het gokcircuit.
Het Tangiers symboliseert de macht en invloed die de maffia had verworven in Las Vegas onder leiding van Rosenthal. De ondergang van dit fictieve casino staat model voor het einde van dit mobiele tijdperk.
Het geweld en de moorden: De echte misdaden uit de film
Naast het gedetailleerde portret van de hoofdpersonages, probeert Casino ook de brutale realiteit te vangen van het mobiele leven in Las Vegas. Dit komt het best tot uiting in de vele gewelddadige scènes en moorden door de maffia.
Personage Nicky Santoro is gebaseerd op de echte maffioso Tony Spilotro. Net als zijn filmpersonage had Spilotro de bijnaam “Tony the Ant” vanwege zijn kleine postuur, maar gewelddadige aard. Spilotro pleegde talloze moorden en martelingen in opdracht van het Chicago mob in Las Vegas.
De beroemde “visescene” waarin Nicky Santoro en zijn broer een lastige handicapper tot moes slaan met aluminium honkbalknuppels is gebaseerd op een echte marteling door de gebroeders Spilotro. Ook de moorden op “Blue” en op Nicky zelf aan het eind van de film weerspiegelen het lot van de echte Spilotro.
De film laat op accurate wijze zien tot welke extremen de maffia ging om controle te houden over Las Vegas, zowel achter de schermen als op straat. Dit was een keiharde en gewelddadige onderwereld, wat Casino op indringende wijze in beeld brengt.
De aandacht voor detail: Las Vegas in de jaren ’70 en ’80 nauwkeurig nagebootst
Een groot deel van de authenticiteit van Casino komt voort uit de fenomenale aandacht voor detail, om Las Vegas in de jaren 1970 en vroege jaren 1980 zo accuraat mogelijk na te bootsen.
De film toont de allerlaatste mode, auto’s, en interieurdesign van die tijd. Scorsese liet zelfs de pakken van Robert De Niro op maat maken zodat ze perfect de flair van de jaren ’70 weergaven. De auto’s, kleding en brillen van De Niro weerspiegelen de eigen stijl van Frank Rosenthal.
Ook de casino’s zelf zijn nauwkeurig gemodelleerd naar hun tegenhangers uit die tijd, met de juiste vloerbedekking, lichten en inrichting. Scorsese besteedde enorm veel zorg aan deze historische details om de kijker mee terug te nemen naar het Las Vegas van toen.
Dit geeft de film een authenticiteit die bijdraagt aan de overtuigende weergave van de opkomst en ondergang van de maffia in Las Vegas. De curieuze kostuums en decor geven een tijdsbeeld van de decadentie van deze stad in die roerige periode.
De thema’s hebzucht, loyaliteit en verraad: De duistere kant van de menselijke natuur verkend
Naast de nauwkeurige weergave van personages en tijdsperiode, snijdt Casino ook universele thema’s aan over de menselijke natuur. De film laat zien hoe hebzucht, loyaliteit en verraad centraal staan in deze wereld en uiteindelijk ieders ondergang betekenen.
Ace Rothstein belichaamt hebzucht en is gedreven door zijn verlangen naar macht, status en rijkdom. Nicky Santoro toont een verwrongen vorm van loyaliteit, waarbij hij zijn vrienden verdedigt tot de dood erop volgt. Ginger McKenna verraadt uiteindelijk iedereen, inclusief zichzelf, vanwege haar zwakheid en verslavingen.
Deze thema’s resoneren als een waarschuwing over wat er gebeurt wanneer mensen zich volledig overgeven aan hun slechtste instincten. Casino laat op meeslepende wijze zien hoe de morele corruptie in Las Vegas uiteindelijk iedereen vernietigt die erbij betrokken is.
De voortdurende relevantie van deze thema’s draagt bij aan de status van Casino als een modern klassieke film over de duistere kant van de menselijke natuur.
Conclusie: De nalatenschap van Casino en de echte inspiraties
Bijna dertig jaar na datum blijft Casino een van de meest accurate en meeslepende films over de maffia ooit gemaakt. De film biedt een zeldzame inkijk in de verraderlijke onderwereld die het oude Las Vegas runde, gebaseerd op waargebeurde personen en voorvallen.
Door het leven en lot van Frank Rosenthal, Tony Spilotro en Geri McGee zo overtuigend neer te zetten, vertelt de film een universeel verhaal over hebzucht, corruptie en moreel verval. De historische setting en periodedetails transporteren de kijker overtuigend terug naar deze fascinerende tijd en plaats.
Dertig jaar later blijft Casino ons waarschuwen voor de duistere kant van de menselijke natuur, die zelfs in een zonnige, glamoureuze stad als Las Vegas tot de meest fatale excessen kan leiden. De nalatenschap van de echte gangsters en gebeurtenissen die de film inspireerden, blijft tot de verbeelding spreken.